Vérzsírokról - magas vérzsírszintet csökkentő diéta

gvmd - 2005. február 05.

 

A normális koleszterinszint felső határa 5,2 mmol/l. A magas koleszterinszint tünetmentes, mégis súlyos betegségek kockázatát növeli.

Az orvosi ajánlások szerint a normál koleszterin érték felett diétás kezelés javasolt, amivel mintegy 10% -os csökkenést lehet elérni. A diétával is elérhető 10%-kos koleszterinszint csökkenés 20%-kal csökkenti a szívinfarktus kockázatát.

Ha ez nem elég a normális szint eléréséhez, gyógyszeres kezelés is indokolt, mert a vérszint nemcsak táplálkozástól, hanem a koleszterin belső termelésétől (máj által szintetizált) is függ.

A diéta alapja a zsírszegény, kalóriaszegény étrend. Elsősorban csökkenteni kell az úgynevezett telített zsírok fogyasztását, melyek állati eredetű táplálékokban fordulnak főleg elő, így pl. az úgynevezett vörös húsokban, főleg a sertéshúsban, de magas arányban a kolbászokban, a szalámikban, a látható zsírt tartalmazó hentesárukban is, valamint a zsíros sajtokban és tejtermékekben.

Mérsékelni kell a direkt koleszterin bevitelt is, ami főleg a velőben, tojássárgájában, belsőségben található nagy mennyiségben.

Helyettük zsírszegény ételek, sovány húsok és tejtermékek fogyaszthatók, valamint növényi eredetű zsírok. Így zsír helyett olajat, vaj helyett margarint használjunk, melyek kevesebb telített és több, úgynevezett telítetlen zsírt tartalmaznak és növényi eredetűek lévén, nem tartalmaznak koleszterint. Hasonló kedvező hatású a diófélék és az olívaolaj fogyasztása, valamint más szempontból a halfogyasztás, főleg a tengeri halaké. Törekedni kell napi 4 - 5x zöldség és gyümölcs fogyasztásra.

Amennyiben túlsúly, elhízás is fennáll, a fentieken kívül a szénhidrátok, kenyerek, tészták, édességek fogyasztását is csökkenteni kell, mert ezek is elhízáshoz vezethetnek, mely viszont a koleszterin és egy másik zsírféleség, a triglicerid szint (normál értéke <1,7 mmol/l) emelkedéséhez és az infarktus elleni védőfaktor, a HDL­ koleszterin (normál értéke >1,0 mmol/l) csökkenéséhez okozza.

 

Kalóriatáblázat

 

1 kcal = 4,2 KJoule

Tápanyagok energia­ és zsírtartalma 100 grammra vonatkoztatva

 

Megnevezés

Kcal/100g

Zsír g/100g

 

Rizs

353

0,3

Bab

338

1,0

Száraztészta

386

1,8

Rozskenyér

261

0,9

Zsemle (1 db=54 g)

151

0,4

Háztartási keksz

423

6,8

Burgonya

88

0,2

Karalábé

39

0,2

Paradicsom

23

0,2

Sárgarépa

40

0,2

Uborka

12

0,1

Zöldbab

41

0,3

Zöldpaprika

20

0,3

Csiperkegomba

40

0,2

Alma

31

0,4

Ananász

53

0,7

Banán

105

0,1

Görögdinnye

29

0,2

Körte

52

0,3

Mandarin

45

0,8

Málna

29

0,8

Őszibarack

41

0,3

Szamóca

35

0,6

Szőlő

78

0,6

Dió

654

57,2

Mandula

626

52,2

Fagylalt (gyümölcsös és tejszínes)

129

0

Kolozsvári szalonna

642

61,1

Császárhús

646

65,0

Margarin

737

79,0

Napraforgóolaj

928

99,8

Sertészsír

928

99,7

Sertésdagadó

441

42,0

Sertéslapocka

295

23,9

Karaj

163

8,1

Marhahús (bélszín)

121

4,4

Csirkehús (mell)

112

1,0

Borjúhús

123

4,5

Pulyka

174

9,5

Sertésmáj

139

5,3

Ponty

146

8,7

Kacsa

191

12,0

Lazac

213

14,0

Gépsonka

157

7,1

Szárazkolbász

301

25,4

Párizsi, Krinolin

219

18,2

Téliszalámi

532

46,1

Virsli

238

20,0

Tehéntej (2,8%)

62

2,8

Joghurt

74

2,0

Tejföl

216

20,0

Túró (félzsíros)

147

7,0

Ementáli sajt

394

29,4

Trappista sajt

381

28,1

Köményes sajt

225

10,0

Tojás (egész)

170

12,0

Tejcsokoládé

587

36,8

 

Hasznos tanácsok

 

Receptek

A megadott nyersanyag mennyiségek 4 személyre vonatkoznak

 

Csirkecomb Kertészné módra

Hozzávalók: 6 - 8 csirkecomb, egy kis olaj, leveskocka, 4 kis karalábé, 2 db sárgarépa, ½ kg zöldborsó, 1 kis karfiol, só, bors, paprika, petrezselyem zöldje.

Elkészítése: a csirkecombot sóval, borssal, pirospaprikával meghintjük és egy kevés olajban mindkét oldalon átsütjük, 1 db leveskockából készült 3 dl lével felöntjük, hozzáadjuk a megtisztított zöldséget, a vékony csíkokra vágott karalábét, a karikára vágott sárgarépát, a rózsákra bontott karfiolt és végül a zöldborsót. Puhulásig és leve elfövéséig pároljuk. Tálaláskor finomra vágott petrezselyem zöldjével meghintjük.

1 adag: 436 kcal


 

Zöldséges virsli

Hozzávalók: 45 dkg patisszon, 20 dkg gomba, 1 db sárgarépa, 1 csomó újhagyma, 4 db zöldpaprika, 3 pár virsli, 1 dl kefir, olaj, só, 5 dkg reszelt sajt, petrezselyem zöldje.

Elkészítése: a patisszont meghámozzuk, magját kikaparjuk és apró kockára vágjuk. A karikákra vágott újhagymát olajon üvegesre fonnyasztjuk, majd rátesszük a feldarabolt zöldséget és a gombát. Lefedve, saját levében pároljuk. Ha félig megpuhult, hozzáadjuk a felszeletelt zöldpaprikát és a karikázott virslit. Néhány percig tovább pároljuk. Végül belekeverjük a kefirt és az apróra vágott petrezselyem zöldjét. Tálaláskor reszelt sajttal megszórjuk.

1 adag: 282 kcal


 

Töltött cukkíni

Hozzávalók: 2 db cukkíni, 15 dkg szójagranulátum, 4 evőkanál lecsó, 1 fej vöröshagyma, 3 evőkanál olaj, 1 csomag kapor, 2 dl kefir, pirospaprika, só, borsikafű.

Elkészítése: a szójagranulátumot 20 - 25 percre bő vízbe beáztatjuk. A jól megmosott cukkínit hosszában kettévágjuk. A közepét kiskanállal kikaparjuk, úgy, hogy a maradék ne legyen túl vékony. A hagymát az olajon üvegesre pirítjuk, hozzáadjuk a lecsót, a kicsavart szóját. Fűszerezzük és kis lángon puhára főzzük. Ha kész, beleöntjük a cukkínibe, tetejét meglocsoljuk a kapros kefirrel, és tepsiben lefedve 25 percig, majd fedő nélkül 5 - 8 percig sütjük.

1 adag: 328 kcal

 

Kapcsolódó oldal: [ Vérzsírcsökkentés diétás kezelésének alapelvei ]

Kapcsolódó oldal: [ Népbetegségek ]

 

[ doc ] [ pdf ]

[ pdf ] állomány megjelenítéséhez Adobe softver javasolt, mely szabadon letölthető a gyártó oldaláról