Dohányzás és magas vérnyomás

gvmd - 2005. november 06.

 

Korunk legjelentősebb népegészségügyi problémája az érelmeszesedés (atherosclerosis). A betegség lényege az erek falának megkeményedése és a belső felületének egyenetlenné válása. Az érelmeszesedés az egész szervezet betegsége. Kialakulása az érfal sérülésével kezdődik, melyen keresztül zsírok rakódnak le az érfalban (az érfal kásadaganata = atheroma). A zsírok idővel kalciumot kötnek meg, ezáltal az atheroma-ák megkeményedve meszes kiemelkedéseket (plack-okat) hagynak maguk után (atherosclerosis = az atheroma megkeményedése). Az atheroma illetve a plack rontja a szervek vérellátását, teljes érelzáródást okozva a szövetek elhalását (infarctus) válthatja ki. A teljes érelzáródást sokszor nem a plack okozza, hanem a plack-on keletkező vérrög (thrombosis), mely az érbelhártyáról leszakadva, a véráram útján bármely más szerben érdugulást okozhat (embolia). Életfontosságú szervek esetében a szövetelhalás végzetes lehet.

A legfontosabb kockázati tényezők

Az érelmeszesedés legfontosabb következményei

Amennyiben Ön dohányzik, és magas vérnyomása van, úgy a fenti állapotok kialakulásának esélye fokozott!

Mit tehet a veszélyek ellen?

Haladéktalanul mondjon le a dohányzásról! Sohasem késő!

Táplálkozzék egészségesen! Fogyasszon sok rostdús gyümölcsöt és zöldséget, kerülje a telített állati eredetű zsírokat. A kenyérfélék közül válassza a teljes kiőrlésű gabona-termékeket. Zsiradékként használjon növényi olajat, a magas zsírtartalmú vöröshúsok helyett fogyasszon grillezett baromfihúst és halat.

Mozogjon rendszeresen! Már napi fél óra tempós gyaloglás elegendő a szervezet számára. Hasznos lehet az úgynevezett életmód aktivitás is. Ennek lényege a civilizációs "áldások" lehetőség szerinti kerülése. Két emelet között ne használjon liftet, egy-egy megállónyi távolság kedvéért ne üljön tömegközlekedési eszközre, ha teheti, gyalog menjen bevásárolni és kertészkedjen minél többet. A kertészkedés teljes értékű fizikai aktivitás. Testmozgásnál fontos a fokozatosan emelkedő terhelés. Az optimális mozgásmennyiséget saját tűrőképessége szerint növelje. Sohase fáradjon el túlzottan, ne legyen légszomja, és a mozgás ne okozzon fájdalmat.

Mérsékelje az alkoholfogyasztást! A napi 1 - 3 dl vörösbor még segíthet is az érelmeszesedés késleltetésében. Ennél magasabb mennyiség azonban már májkárosító lehet, és az érelmeszesedést felgyorsító zsíranyagcsere-zavarok kialakulását eredményezheti. Kerülje a májat súlyosan megterhelő töményitalok fogyasztását.

Rendezze testsúlyát! Az egészséges testsúlyt a testtömeg index (BMI = Body Mass Index) segítségével kaphatjuk meg. A testtömeg index számítása úgy történik, hogy testsúlyunkat elosztjuk a méterben mért testmagasságunk négyzetével (kg/m2). Egy 70 kg tömegű és 170 cm magas ember esetén: 70/1,72 = 70/2,89 = 24,2. Törekednünk kell arra, hogy testtömeg indexünk 20 - 25 között maradjon. MBI 26 - 29 esetén mérsékelt, BMI 30 -tól súlyos elhízásról beszélhetünk.

Rendszeresen ellenőrizze vérnyomását! A vérnyomást nyugalomban, ülve mérje meg mindkét karján. Helyes, ha a kapott értékekről naplót vezet.

Legalább évente ellenőrizze éhgyomri vércukorszintjét! Romló cukoranyagcsere gyanúja esetén terhelése vércukorvizsgálatra is sor kerülhet. Ne feledje, a magas vércukorszint már a cukorbetegség tünetmentes szakaszában is károsítja az erek falát.

Legalább 5 évente ellenőriztesse vérzsír (koleszterin, triglicerid) értékeit! Zsíranyagcsere-zavar esetén ennél sokkal gyakoribb vizsgálatra is szükség lehet. Kóros értékek esetén fontos a diéta és a gyógyszeres kezelés.

Kérje és fogadja el orvosa tanácsait és a felajánlott gyógyszeres kezelést! Ma már léteznek olyan korszerű készítmények, amelyek a vérnyomás rendezése mellett az egyéb eredetű érelmeszesedéssel szemben is hatékonyan védenek.

 

[ doc ] [ pdf ]

[ pdf ] állomány megjelenítéséhez Adobe softver javasolt, mely szabadon letölthető a gyártó oldaláról


A Dohányzás és magas vérnyomás" című kiadvány honlapomon való megjelenését a GlaxoSmithKline tette lehetővé, melyet ezúton is megköszönök.